Kiemelkedni a tömegből: az analóg fotózás visszatérése

fotoA kép illusztráció. Forrás: Krantz Károly / FORTEPAN

Olivier Laurent – Time (New York)

A CES fogyasztói elektronikai show-n általában a drónokat, okos otthoni készülékeket és egyéb high-tech gadgeteket láthatunk. A több ezrek által látogatott, évente megrendezett las vegasi kiállításon azonban idén egy 129 éves márka vitte el a pálmát. A Kodak Alaris – a Kodak filmrészlegeit megvevő cég – ugyanis az eseményen jelentette be, hogy újra piacra dobja a 2012-ben beszüntetett Ektachrome diafilmet.

Az Ektachrome újjáéledése sok fényképészt lepett meg és töltött el örömmel, egyben jelzi, hogy a filmek piaca évtizedes hanyatlás után ismét fellendülőben van. “2003-ban, a csúcson, 960 millió filmtekercset adtunk el, ma ennek durván 2%-át.” – mondja Manny Almeida a Fujifilmtől.

Az elmúlt három évben viszont a filmgyártó vállalatok, mint pl. a Kodak, a Fujifilm, vagy a Harman Technologies – a népszerű Ilford márkájú fekete-fehér filmek gyártója – visszatérést tapasztalnak. “Globálisan évente 5%-os a növekedés” – mondja Giles Branthwaite a Harman-tól. “A professzionális filmjeink eladásai az utóbbi két-három évben egyre nőttek” – erősíti meg Dennis Olbrich a Kodak Alaris-tól.

Olbrich szerint a jelenség mögött elsősorban azok a profi fényképészek állnak, akik a digitális fotózással nőttek fel, de újabban elkezdtek kísérletezgetni a filmmel is. “Felfedezik a filmre fotózás csodáját, és egyszerűen beleszeretnek.”

A modern filmes fotósok közül sokan a húszas- illetve harmincas éveikben járó portré- illetve esküvői fotósok, akik a filmet arra használják, “hogy kiemelkedjenek a tömegből. Képeiket így prémium termékként tudják árazni, hiszen egy filmre fotózott kép teljesen máshogy néz ki, más érzetet ad, mint egy digitális fénykép.” – magyarázza Almeida.

Ez a másság kulcsfontosságú, teszi hozzá Olbrich. “A Kodaknál nagy hangsúlyt fektetünk az adatokra. Megvizsgáljuk egy kép összes aspektusát és megpróbáljuk számszerűsíteni az adatokat, de a filmre fotózott kép rendelkezik egyfajta gazdagsággal és mélységgel, amit nehéz más módon replikálni.” A profi fotósok ma hasonló követelményekkel állnak elő. “A fényképészek ezen csoportja versenyelőnyt kovácsol abból, hogy filmre fotóz.”

A film azt is újragondoltatja a fotósokkal, hogy hogyan készítenek el egy képet. “Nem lehet egyszerűen lőni száz képet egy témáról, majd rögtön visszanézni őket” – mondja Olbrich. “A film arra kényszerít, hogy átgondoljuk, megtervezzük, fejben előre megalkossuk a képet, mielőtt kattintanánk. A filmes fotósok úgy hiszik, ez a folyamat művészibb, és bizonyos esetekben látványosabb eredményt ad.”

A filmgyártók is felfigyeltek a trendre. Újult erővel koncentrálnak az értékesítésre és a marketingre. A Harman új tanfolyamokat, sötétszobákat és kiállításokat kíván létrehozni az Egyesült Királyságban Amerikában. A Kodak pedig újrahangszereli az egész közösségi média-stratégiáját. Az idei CES sikere arra enged következtetni, hogy sikerült megszólítani a filmre kíváncsi fényképészeket. Bár az Ektachrome-ra még egy évet kell várni, a cég már a következő lépésen gondolkodik. “Elég löketet kaptunk ahhoz, hogy elkezdjünk gondolkodni, milyen filmeket lenne érdemes visszahozni a piacra.” – mondja Olbrich.

A Fujifilm egy másik szegmensben gondolkodik: az instant fotográfiában. “Ez hatalmas piac számunkra” – mondja Almeida. A Fujifilm tavaly több, mint 6,5 millió instant fényképezőgépet adott el, ami jelentős növekedés a 2014-es 3,9 millióhoz képest. Folyamatosan új termékekkel jelentkeznek: tavaly például fekete-fehér instant filmmel, idén pedig egy új, a Polaroid híres négyzetes formátumát imitáló filmmel.

“Rengeteg kutatást végeztünk, hogy megértsük, hogyan éreznek a fogyasztók a termék iránt, hogyan használják, hogyan vásárolják” – teszi hozzá Almeida. “A vásárlók közül sokan mondják, hogy az Instax számukra nem a profi fényképészetről szól. Inkább szórakozásról, kikapcsolódásról, szociális kommunikációról.”

A különbségek ellenére az Instax népszerűsége az egész filmpiacnak kedvez, hiszen általa még többen fedezik fel az analóg fényképészetet. “Ami számomra meglepő, hogy 15 évnek kellett eltelnie a digitális fényképészet elterjedése óta, hogy ez a visszatérés megtörténjen.” – mondja Branthwaite.

Megjelent: 2017. január 26.

Eredeti cikk



Kategóriák:Életmód, Üzleti, Kultúra

Címkék:, ,