Gamification: Szerepjátékozás a munkahelyen

game-of-thronesillusztráció: máshol.net

Lester Hio – The Straits Times (Szingapúr)

Mr. Jimmy Wong a munkahelyén a népszerű fantázia-sorozat, a Trónok Harca helyszínéül szolgáló Westeros térképét tanulmányozza. A térkép kifeszített zászlóként virít az iroda falán.

A ServiceSource nevű, előfizetőmegtartásra szakosodott cég értékesítési menedzsere meghódítandó területeket keres a csapata számára. A területhódítással érméket nyerhetnek, amiket aztán midenféle díjakra válthatnak be az év végén.

A területfoglalás módja háborúzás helyett a munkavégzés, vagyis a heti célkitűzések teljesítése vagy túlteljesítése. A munkavégzés ilyenformán játékká alakítását gamificationnek nevezik. A trend az elmúlt három évben egyre népszerűbbé vált, de igazán tavaly kapott szárnyra.

A ServiceSource-nál már öt hónapja ez az új mantra. Mr. Shaun Han alelnök, egyben az Ázsia és Csendes-óceáni térség igazgatója szerint ez az új szemlélet különösen gyümölcsöző a nagyrészt Y-generációs fiatalokat foglalkoztató irodákban.

“Ezzel tudjuk őket motiválni, és élvezetessé tenni számukra az irodai munkát.” – mondja Mr. Han, hozzátéve, hogy a legtöbb alkalmazottjuk 30 év alatti. A gamification a ServiceSource helyi irodájában látványos eredményeket produkált. “Az alkalmazottak most már képesek látni a teljes képet, azt, hogy mik a cég céljai, ahelyett, hogy kizárólag az egyéni célkitűzéseikre összpontosítanának.”

A ServiceSource vállalatoknak segít megtartani az előfizetőit. Ügyfelei elsősorban tech cégek, mint a Microsoft, a Red Hat és a Blue Coat. Az egész világon körülbelül 75 ügyfélnek szolgáltatnak. Az értékesítési munkatársak telefonon keresik fel azokat a cégeket, akik előfizetői az ügyfelek termékeinek vagy szolgáltatásainak (pl. szoftvereinek). A hívások és a sikeres előfizetésmeghosszabítások száma fontos mutatók a cég számára.

Az idén júliusban bevezetett Trónok Harca-szerepjátékkal az volt a céljuk, hogy az irodában megteremtsék a szórakozás kultúráját, mondja Mr. Han. A játékot maguk az alkalmazottak tervezték meg. A játékmesterek egy táblázatban foglalják össze, melyik “ház” vezet azon a héten, és Westeros térképét hetente frissítik az újonnan meghódított területekkel. A cég különböző ügyfeleiért felelős csapatokat 12 házra osztották, amiket a Trónok Harca által inspirált nevekkel illettek: pl. “House Red Joy” vagy “House it Going”.

Mindegyik ház különböző mutatók szerint vesz részt a versenyben, például hogy hány telefonhívást intéznek egy nap, vagy mennyire tudják egyenletesen teljesíteni heti, illetve havi célkitűzéseiket. A célkitűzéseket elérő házakat minden héten érmékkel jutalmazzák. A negyedév elteltével az érméket csapatépítő programokra, pl. paintballra vagy lézerharcra válthatják be.

Az egyéni teljesítményt egy másik fajta érmével jutalmazzák, ezeket tárgyi díjakra, pl. Sony Playstation 4-re, Dyson asztali ventilátorra vagy, fődíjként, egy Apple Macbook Air-re lehet beváltani.

A játék segít az alkalmazottaknak az idejük egyenletes beosztásában is – vagyis annak tudatosításában, hogy hány hívást kell intézniük egy hónapban ahhoz, hogy a havi célkitűzést elérjék. Az egyenletesebb ütemezés segít a csökkenteni a stresszt a negyedév utolsó hónapjának hajrájában.

Megjelent: 2016. november 23.

Eredeti cikk



Kategóriák:Ázsia, Életmód, Üzleti, Innováció, Kultúra, Vezetés

Címkék:, ,